לא כולם יודעים, אבל אנחנו נמצאים בשנים האחרונות בעיצומה של מהפכה של ממש הנוגעת למשקה הנמכר והפופולארי ביותר בעולם – קפה. מאז סוף שנות ה-90 של המאה ה-20 מציינים בעולם את מהפכת הגל השלישי של הקפה, המשנה את האופן בו אנחנו מתבוננים בייצור ובצריכת הקפה (באופן המזכיר את ההתייחסות שלנו לגבי יין). זוהי מהפכה של איכות ושל ידע, במסגרתה אנחנו יודעים הרבה יותר על הקפה המשובח שאנחנו צורכים.
אז מהי מהפכת הגל השלישי של הקפה? ומה היה בגלים הקודמים?
מהפכת הגל השלישי של הקפה היא במידה רבה מהפכת איכות, במסגרתה אנחנו מכירים את מקורות פולי הקפה ואופן ההכנה שלהם. זהו שלב מרכזי מאוד באבולוציה של הקפה, שהתחילה עם הגל הראשון לפני כ-100 שנה: במסגרתו הקפה עשה את המעבר מבתי הקפה למגזר הביתי ומצא את מקומו, בצורות שונות, בכל בית בעולם.במהפכת הגל השני, כחמישה עשורים לאחר מכן, החלו לדבר יותר על איכות של הקפה ועל מקורותיו, מה שפיתח את תרבות הבריסטות – מוזגי הקפה המקצועיים. פתאום אופן הכנת הקפה האיכותי הפך למקצוע, יש שיגידו גם לאומנות של ממש. זהו גם השלב בו מכונות הקפה הביתיות נכנסו לתמונה, ובכל רחבי העולם הוקמו רשתות קפה גדולות ולעיתים בין-לאומיות.
בגל השלישי של הקפה צרכני הקפה, הן ה"כבדים" והן ה"קלים", מעוניינים בעצמם לקבל את הידע הדרוש על המשקה שהם מכניסים לפיהם. פתאום הידע לגבי המדינה שמפיקה את הקפה הלגיטימי, תת הזן של הפולים, דרגת הצבע, אופן ההכנה ושאר אלמנטים מהווים חלק משמעותי בהחלטה איזה קפה לצרוך. הקפה הופך בהמשך לכך להרבה יותר מאשר משקה. שתיית קפה היא פעילות חברתיות ותרבותית מהמעלה הראשונה, סמן לחדשנות ובמקרים רבים גם סמל סטטוס לכל דבר ועניין.חותם של איכות
האדם מעדיף פעמים רבות שיכמתו עבורו את המוצרים השונים שהוא צורך, רצוי עם ציון מספרי שמאפשר לו לדעת בדיוק מה איכותי ובאיזו מידה. כחלק ממהפכת הגל השלישי של הקפה אנחנו רואים את המגמה הזו גם בכל הנוגע למשקה הנפוץ, או ליתר דיוק לפולי הקפה המשמשים על מנת להפיק אותו. השאיפה של כל מגדלי פולי קפה היא לקבל את ההכתרה כ"ספשלטי קופי", המצביעה על כך שמקור הפולים הוא בחוות שאנשי איגוד קפה הספשלטי בארצות הברית או באירופה העניקו להם ציון של 80 ומעלה.
יחד עם השינוי הזה אנחנו רואים גידול בכמות הפולים והמשקאות שמקיימים את התנאי הזה. עם לפני כמה עשורים רק כאחוז אחד מבין פולי הקפה זכו להגדרה המכובדת הזו, הרי שכיום מדובר על כ-20%. גם מי שאינו עונה לשם אייל שני יכול לתאר כיום את הקפה שהוא מפיק בצורה ציורית ולא טכנית בלבד. המשמעות של כל אלה היא אחת: יש כיום יותר אופציות לצרוך קפה משובח באמת, כאשר הביקוש למשקאות אלה גדל אף הוא. נוצר מעין מעגל קסמים, במסגרתו הצרכן דורש קפה איכותי ומשפיע בכך על השוק – וכמובן שגם הצרכן עצמו מושפע מהיצע משקאות הקפה.אנחנו בהחלט עדים לשינוי הזה גם בישראל. אם בעבר הצרכן הישראלי שתה כמעט כברירת המחדל קפה "בוץ" שחור, כיום הטעם איכותי ומגוון פי כמה. המגמות שהחלו בגל השני העולמי, לרבות עלייה במספר בתי הקפה ומכונות הקפה הביתיות גם יחד, נוכח ביתר שאת גם בגל הנוכחי.
אולי יעניין אותך לקרוא גם:
ההיסטוריה של הקפה – מה מקורו של הקפה? ואיזה דרך עשה עד שהגיע לקפסולות?